Jumlah Paparan Halaman

Ahad, 10 April 2011

Mandi limau, Mandi minyak, mandi bunga dan mandi daun. Upacara mandi hindu yang sekarang di islamik kan...

Apakah mandi limau sebahagian dari cara islam??berkenaan mandi limau. Mana dalil dan sanad yang membolehkan kita mandi limau untuk menghalau jin? setahu saya takde mana-mana sanad dan dalil membolehkan mandi limau menghalau jin. Kenapa mandi limau dan mandi daun? kenapa tak gunakan sahaja ayat quran? dari mana datangnya upacara dan teknik mandi limau? silalah cari dalam internet...semua akan menunjukkan kepada istiadad dan upacara agama hindu. Amalan mandi limau, mandi daun, mandi bunga dan mandi limau jika dikaji betul2 datang dari upacara keagamaan hindu. Semua sedia maklum nenek moyang kita dahulu adalah hindu..selepas masuk islam..upacara dari agama hindu ini diwarisi dalam bentuk tradisi. mandi limau untuk buang sial? semua itu adalah upacara dari agama hindu yang diislamkan dengan penggunaan ayat-ayat Al-quran tetapi tetap mengikut amalan asal dari agama hindu. Bukan setakat mandi limau, mandi minyak, mandi bunga dan mandi daun-daun adalah upacara mandi yang berasal dari agama hindu.

”Barangsiapa yang meniru suatu kaum maka dia termasuk dari mereka.” (HR. Abu Daud yang dishahihkan oleh Ibnu Hibban)

Amalan mandi minyak, bunga, susu dan daun adalah amalan dari upacara keagamaan hindu. Agama hindu itu sendiri adalah cara hidup.

untuk pengetahuan anda, semua amalan-amalan dari agama hindu kuat unsur makluk halusnya. dari mandi minyak, mandi daun, mandi limau, mandi bunga dan mandi jampi. Takde pulak saya dengar dan terjumpa mana-mana hadis yang menyarankankan mandi2 nie, kecuali mandi sunat hari raya, mandi wajib, mandi sunat pengantin baru sahaja. Yang lain cuma modifikasi kita sahaja.


kalau anda betul2 mendalami bab yang halus dan batin, anda akan nampak impak mandi limau dan mandi minyak ini kepada empunya badannya. saya dulu mandi minyak dan mandi limau time2 belajar silat. Apakah resultnya? hati cepat panas, telinga cepat panas, takde sabar, sikit2 nak gaduh, susah nak sembahyang.Kalau sembahyang pun tak kusyuk mana pun. why? sebabbya..jin menggunakan air limau dan minyak sebagai satu cara masuk kedalam diri anda. why?? dah itu jalan dan caranya. semacam kita guna pintu untuk masuk..tombol kene pulas, pintu ditarik dan barulah kita dapat masuk kedalam bilik. kenapa tak guna tingkap aje untuk masuk? ..wallahukalam..


bercakap pasal ds..saya pernah beberapa kali berubat dengan mereka. setahu saya ..mula2 dibacakan ayat2 al-quran...kalau tak lepas jugak...dipegang kepala di pesakit dan dibacakan lagi rukyah-rukyah yang lagi canggih , kalau tak jalan jugak. lastly dibacakan rukyah..kaf...aliff..seperti itu dihujung botol...disuruh pesakit balik minum dan mandi air jampi tu. result??...takde apa2.

bab mandi limau tu saya tak pernah alami sendiri dengan DS, maybe itu adalah modification yang dibuat oleh pengamal2 DS..bukan amalan asal DS.

Kalau kita fikirkan:-
Bomoh/ dukun/ Tok pawang = Jampi + Mandi limau
Perubatan islam = Rukyah+ Mandi limau.

Bomoh/dukun/pawang = Jampi + Mandi daun
Perubatan islam = Rukyah + Mandi daun.

Mandi limau, mandi daun dan mandi jampi (rukyah) sebenarnya tak ada sebarang dalil mahupun nas pun setahu saya. Yang saya pasti mandi limau, mandi daun, mandi jampi, mandi minyak, mandi bunga dan mandi susu semuanya dari amalan hindu. Amalan ini diwarisi oleh tok pawang, dukun dan bomoh. Sekarang ini amalan ini diwarisi dan di islamik kan pulak oleh perubatan islam.

bab meminta terus dgn Allah tu betul. Mintalah Allah sembuhkan dan minta Allah tunjukkan cara/teknik terbaik untuk menyelesaikan masalah dan gangguan Allah. Nabi Musa pun kene gigit dan mamah daun/rumput sebagai asbab.. Rukyah tu sebenarnya berdoa.

ramai dok pakai mazhab minta dengan Allah sembuhkan...doa dengan ayat al-quran. Nescaya sembuh. Ayat Al-quran tu adalah sejenis doa, jenis doa yang paling baik. Doa tu doa jugak, usaha lain perlu diteruskan juga. Kalau dengan membaca rukyah terus sihat...alhamdulillah..kalau tak..kene usaha lagi. Allah tak suruh kita berputus asa macam tu da harap kan Allah semata-mata. Perlu ada usaha dan tawakal bukan???


walahukalam...

61 ulasan:

  1. As salam En wan.. yup.. dkt DS dulu saya pernah disuruh mandi bunga yg dibacakan rukyah utk percepatkan jodoh.. lepas kawin plk bila dpt anak, anak saya pun disuruh mandi daun/mandi air jampi ayat2 quran.. hm.. hasilnya... saya dpt rasa mcm ada "benda" menjaga saya dan anak sepanjang masa.. tp bila dah dipulangkan alhamdulillah..

    BalasPadam
  2. walaikumsalam puan MMF,

    satu tugas yang agak mencabar nak menyedarkan masyarakat tentang kebathilan amalan mandi limau/ air jampi ayat-ayat al-quran nie yang dipelopori oleh perubatan islam yang ternama dan bukan calang-calang orangnya.

    sendiri dah terkena barulah nak faham. Ramai orang buang saka pun pakai mandi air jampi jugak. Ramai orang tak akan percaya apa yang saya cerita kat sini kecuali orang tu Allah uji dengan gangguan dan masalah jin.

    Agak sedih jugak ramai yang terpedaya dengan amalan mandi2 limau/daun/jampi. Amat jarang yang sihat or sembuh dari gangguan guna cara yang memasukkan jin baru kedalam badan macam nie.

    Terima kasih puan kerana memberikan komen dan testimoni kebathilan mandi-mandi jampi/daun/limau yang dipelopori oleh perubatan islam sekarang ini.

    Wasalam

    BalasPadam
  3. bukankan setiap benda yang tuhan jadi kan tu ade kelebihan....limau ker, rumput ker, tongkat ali ker kan masing2 ade zat yang tersendiri...amalan mandi limau nie dapat menyegarkan tubuh badan kite...setiap perbuatan yg kita buat bergantung pada niat...kalo kita rasa liamu tu yg ade kuasa tapi bukan allah maka dosa besar la kita....

    BalasPadam
  4. Salam tuan anonm

    Semua ciptaan Allah ada kelebihan masing-masing. Kalau nak dikirakan kalau nak basuh pinggan, elok pakai limau sebab boleh hilangkan minyak. Bab mandi limau nie salah satu sebab saya menentang amalan nie ..mudah. Amalan dari agama hindu.

    semua amalan agama hindu memang kuat unsur makhluk halus nie, mostly bab mandi-mandi nie. Kenapa orang hindu mandi limau, mandi susu, mandi minyak, mandi daun? Saranan dan penyuruh kerja mandi2 nie adalah jin itu sendiri. Sebabnya itu adalah cara mereka masuk kedalam badan manusia.

    Saya hanya bercerita berdasarkan pengalaman dan pengetahuan saya. Kalau rasa salah, saya minta maaf. Saya hanya bercerita dengan niat kerana Allah.

    Zaman sekarang banyak sangat jenis sabun dijual. mandi pakai ajelah sabun. Dapat bunuh bakteria, melindungi kulit dan sebagainya. Biar ajelah orang zaman dulu2 mandi pakai limau...sebab dulu sabun takde... Kita zaman sekarang...mandi aje pakai sabun.

    wallahu aklam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tidak setuju dengan penentangan ini...mandi limau dalam amalan ilmu putih ataupn perubatan islam ada tujuan tertentu.umum tahu ini amaln yg menjadi ayat masyarakat melayu.umum tahu limau yg digunakan wangi selain sebagai pembersih badan.dan umum tahu jin atau syaitan tidak suka pada kebersihan.jd salahkah limau digunakan sebagai pembersih yg mana secara otomatik akan menghalau jin.pada saya niat penggunaan limau itu penting.lgpun adat seperti ini tidak bercanggah dlm hukum Islam seperti penggunaan tindik telinga bg wanita.

      Padam
    2. salam tuan anon,

      terpulanglah pada tuan nak terima ataupun tolak apa yg saya tulis. Anda boleh membersih, sabun pun banyak tak ada sebarang masalah pun kalau tak guna limau.

      Suka nak saya terangkan secara mudah bab limau tetapi limau adalah sesuatu yg digemari oleh jin. Jika tidak, orang hindu tidak akan ada upacara mandi limau yang kemudiannya diwarisi oleh orang melayu islam dan diislamkan pulak.

      Yang bathil tak boleh bercampur dengan yang haq walaupun sedikit. So, cara nya bathil (mandi limau) walaupun niat dan lafaznya adalah haq.

      saya dulu pun mandi limau. Sesiapa yg mandi limau mmg ada masalah suara hati yg kuat. Suara hati ini akan mempertikai kan dan mengoyahkan pendirian anda. Suara hati ini bukanlah suara hati anda, tetapi jin yg masuk bersama dengan mandian air limau. Kebiasannya suara ini akan merpetikaikan adakah Allah itu ada, mengelirukan rakaat semasa solat dan membisiikan saranan kejahatan didalam hati anda.

      Saya tidak mengatakan ianya bercanggah dengan islam secara terangnya, tetapi jauhi lah adat upacara keagamaan orang bukan islam. Mandi limau, mandi minyak mandi daun mandi susu dan mandi bunga. Semua dari upacara keagamaan hindu.

      Jika ada syaitan yang dah dibunuh dengan mandi limau, sila lah tunjukkan pada saya. Larikah syaitan apabila mandi limau?

      pendapat dan fakta ada lah 2 benda yang berbeza. Sekarang anda berpandangan mandi limau itu adalah tidak salah. Adakah itu fakta?

      Wallahu aklam.

      Padam
    3. Salam.. Asas sesuatu hukum harus..selagi tiada hukum yg melarang xde la haram.. Bab tiru agama lain, jgn lah guna panadol sbb bkn islam yg asaskan,panadol ciptaan yahudi..mandi pakai sabun? Bukan ke dlm sabun tu sendiri ada berbagai bahan kimia yg memudaratkan dlm kita xsedar? Pastu kaji la ape kandungan dalam limau tu sendiri.. Berbagai bahan pembersihan semulajadi..jaoh lebih baik berbanding sabun yg ada zaman skarang ni..asas satu je..NIAT..niat limau tu ikhtiar pembersihan..kan kne ikhtiar,doa n tawakal..klu sibuk nk pk mandi limau tiru hindu,pasni demam jgn mkn panadol sbb itu ciptaan Yahudi..jgn makan mknn segera sbb itu amalan masyarakat barat n terang2 mudarat..bab pengalaman awak dlm mandi utk persilatan tu awak sendiri xfaham penyebab..apa niat awak yg sbenar2nya..apa doa yg dibaca..cara awk mndi..byk lg la penyebab2 kejadian yg awak alami tu..masih xdapat terima? Okey jgn minum air akar kayu..termasuk produk2 moden..sbb itu pun amalan nenek moyang melayu..n amalan ni bertapak lama dulu ni negeri china..so ini amalan org budha..kita mandi limau sebab nak ambil kebaikan yg ada dalam ciptaan Allah..wangi n berkhasiat..bab yg xbley tiru amalan hindu tu klau terang2 bertentang ajaran Islam n xde kebaikan..contohnye menepung tawar..berinai apa hukumnya? Harus utk wanita sebagai perhiasan di mata suami..tp haram jika berukir sebab itu amalan hindu n dikategorikan tabarruj..so hukum utk sesuatu perkara tu ada berbagai2 berdasarkan keadaan..babi yg terang2 haram dalam Islam pun ada keadaan yg menghalalkannya..so jangan bg pandangan yg mgelirukan masyarakat..musatahil ds boleh sewenang2nya modified cara perubatan..ingat ds tu ape?senang2 je arwah tuan guru boleh tau kalau ada penyelewengan n keluarkan fatwa xboleh mandi limau..bab mandi limau xberkesan dlm merawat tu biasa la..ikhtiar..ke awak ade satu kaedah rwatan yg kompom berkesan utk setia umat atas muka bumi? Xde kan???k la penat menulis..maaf andai terkasar bahasa..salam

      Padam
  5. assalamualaikum...

    saya nak tanya lah..abang selalu pakai baju apa?

    t-shirt,kemeja, seluar jeans, slack, codroy dll 2 sume sape yg pakai dlu ea? stahu saya org melayu dlu pakaian mereka baju layang, seluar tiga suku, jubah melayu, dan tanjak/tengkolok dengan capal/kaki ayam...kalau sunnah pulak pakai jubah arab dengan serban...hmmm

    abang pergi berjalan naik apa?

    kereta, motosikal, basikal, keretapi, kapal terbang, kapal laut 2 sume sape buat dlu ea?

    abang tengok tv x? sape buat dlu tv ea?

    abang makan kfc, mcd x? 2 sape yg buat dlu ea?

    abang makan nasi ayam x? 2 sape punya ea?

    internet ni sape buat dlu ea? blog sape guna dlu ye? dvd, telefon, sape ye buat dlu?

    kaji dulu asal limau, dan kenapa diguna untuk mandian...
    seperti juga kenapa sami Buddha pakai baju kuning dan di mana letaknya yang membezakan mereka itu berpegang pada batil...dan di mana pulak baru dikatakan haq...

    Hamba sekadar menegur...
    Limau kasturi dibuat minuman,
    Pelega tekak dikala serak;
    Hamba berdiri di kosong taman,
    Menjauh tetak menjauh tekak...

    wallahhu'alam...Wassalam...

    BalasPadam
  6. walaikumsalam tuan namer ismail,

    saya hanya menyampai kerana Allah. Terpulanglah kepada tuan nak terima ataupun tolak.

    saya menolak mandi limau disebabkan mandi limau itu adalah satu ritual keagamaan hindu warisan turun temurun orang melayu. Saya dulu pernah mandi limau dan proses nak mengeluarkan jin yang masuk melalui air limau memakan masa.

    saya faham kenapa tuan nak memperjuangkan mandi limau. Tak perlulah saya nak cerita kat sini, tetapi yang penting amalan mandi limau tu adik ada pernah buat.

    memang tak masuk akal dan jarang kita dengar bab jin masuk kedalam badan manusia menggunakan mandi-mandi seperti ini. tetapi itu adalah hakikat yang sama alami dan pernah rasai. Bukan setakat saya, semua rakan seguru saya pun sama.

    yang adik cerita pasal mcd, kenderaan, internet, nasi ayam , tv dan sebagainya tu takde kena mengena dengan ritual agama hindu or buddha. Apa sahaja ritual hindu memang kuat unsur makhluk halusnya. Sebabnya mudah, syaitan yang mereka sembah memang suruh mereka buat ritual tu untuk memudahkan mereka masuk kedalam penganut agama mereka.

    Saya harap penjelasan saya nie cukup untuk pemahaman tuan. Jika tuan tak bersetuju , tak menjadi masalah bagi saya. Saya hanya bercerita kerana Allah.

    Wallahu aklam...

    BalasPadam
  7. Sambil sambil kita menentang jin dan syaitan, sambil tu kita kena ingat, bila Allah akan berkuasa?

    Asyik asyik kita ja yang bunuh, lawan jin.... saja peringatan

    BalasPadam
  8. salam tuan anon,

    Allah mmg maha berkuasa awal dan akhir. Sy tak faham bab "bila Allah akan berkuasa". Dia berkuasa awal dan akhir dan tidak bertempoh dan bermasa. Dia yang awal dan Dia yang akhir.

    sebenarnya jika tuan terjebak dalam dunia sy nie perperangan tak pernah berhenti pun. Dalam kita menjalankan ibadat (tujuan asal kita dicipta) jin dan syaitan mmg menggangu ibadat kita dan hubungan kita dengan Allah. Keliru, tak kushyuk, lalai dan sebagainya adalah permainan syaitan.

    kalau tahu carnaya..InysaAllah anda akan dapat ibadat yang lebih khusyuk dan lebih mendekatkan diri anda kepada Allah.

    bagi saya teknik belasah dan bunuh syaitan adalah kemudian. Yang penting kita nak membetulkan hubungan kita dengan Allah.

    wallahu aklam..

    BalasPadam
  9. Assalamu'alaikum wbt...

    Mungkin ada benarnya pandangan saudara Danish ttg mandi limau ni. Sy pernah dptkan rawatan dari seorang 'perawat' yg pernah menyuruh sy mandi bunga bg merawat masalah gngguan. Rawatan susulan pula, sy disuruh mandi selama tempoh tertentu (klau x silap sy dalam sebulan) dgn limau nipis dan telur. Telur kuning harus di telan mentah sebelum mandi dan yang putih pula disapu keseluruh tubuh. 'Perawat' itu juga menyuruh sy mencari pisang emas utk dimakan selama tempoh tertentu. Sy merasa tidak sedap hati tetapi telah meneruskan juga mandian tersebut smpi hbs. Kemudian, sy dpt tau, pusat rawatan tersebut berada dlm senarai 'blacklist' kerana berasal dari ajaran hindu. Rupa2nya 'perawat' tersebut menyuruh sy melakukan kesemua perkara tersebut kerana memenuhi permintaan makhluk2 halus yg menganggu sy. Dan limau adalah salah satu bahan yang diminta. Setelah membaca posting ini, baru sy tersedar bahawa kebanyakan individu yg mendakwa mereka perawat islam yg pd hakikatnya mereka adalah bomoh iaitu berdampingan dgn makhluk halus, menggunakan bahan seperti limau dalam rawatan mereka.

    Sekadar berkongsi pendapat dari pengalaman lampau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam tuan aonon,

      Alhamdulillah tuan dapat dan faham mesej yang saya nak sampaikan. Saya sebenarnya agak berhemah dalam menyatakn pendapat saya tetapi yang penting tuan dapat mesej yang saya nak sampaikan. Saya sendiri dah banyak kali diserang oleh pengamal perubatan islam yang tersohor disebabkan pendedahan ataupun posting saya ini.

      Saya ingin menasihatkan tuan agar berjumpa ustaz mail dan mengeluarkan kesemua jin dampingan ilmu perubatan islam yang tuan pernah dirawat.

      saya sendiri pun pernah mengalaminya. Tapi perubatan islam yang saya pergi tu banyak menggunakan air jampi (rukyah) dan disuruh minum dan juga mandi.

      sebenarnya telur adalah satu lagi bahan masakan yang menjadi favorite makluk halus. Hantu raya dan sebilangan besar jin memamng makan telur. Kalau menyapu telur kebadan, sah nak bagi jin makanlah tu.

      Telur, limau, garam, belerang, dauh sirih,lada hitam, lada putih dan juga bawang putih adalah elemen-elemen alat perubatan tok bomoh/pawang/dukun yang sememangnya mempunyai unsur makhluk halus. Takde satu pun bahan-bahan diatas dibenci or ditakuti oleh jin malah sebaliknya bahan-bahan ini adalah bahan kesukaan mereka dan boleh menjadi rumah mereka.

      wallahu aklam

      Padam
  10. Salam. Bagaimana pulak dengan amalan berendam dgn air sirih? Tujuan utk merapatkan anggota sulit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikum salam. Sama juga. Cara untuk makhluk halus masuk dalam badan dan batin seseorang.berendam air daun apa apa jenis daun adalah salah satu cara jin masuk kedalam badan termasuklah daun sireh.

      wallahu aklam

      Padam
  11. patutah org tamil hindu suka bunuh org, ada jin lam badan rupanya....agaknya jin nilah yg hasut bunuh, tetak dan bakar org

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam tuan anon,

      Memang benar sekali kenyataan tuan. Bukan agaknya dah sememangnya pun. Bukak mata dan perhatikanlah sendiri. Kebenaran ada dihadapan anda.

      Didalam alquran jelas menyatakan bahawa berhala yang mereka sembah adalah makluk yg lemah dan mereka menyembah syaitan.
      wallahuaklam

      Padam
  12. sy setuju ngan tuan danish..dr dulu lg sy tpikir knpa bangsa tamil hindu ni tlalu kejam..silap sikit tetak, kdg2 bapak sndiri pun dia snggup tetak tanpa belas kesian....yg plknya tamil muslim tidak pulak mcm tu...sifatnya ada kaitan ngan amalannya kot....smbah patung, dewa, busut, pokok

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yang mereka sembah yang lain dari Allah itu, hanyalah berhala-berhala (makhluk-makhluk yang lemah), dan mereka (dengan yang demikian) tidak menyembah melainkan Syaitan yang derhaka;
      (An-Nisaa' 4:117)

      Ini adalah rujukannya didalam alquran. Penyembah syaitan yg sebenarnya bukan setakat geng blackmetal.

      wallahu aklam

      Padam
  13. Salam..
    Tentang bab ni saya sangat bersetuju dengan Encik Danish.
    Semogga lebih ramai sedar tentang ni.

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum wbt... trima kasih tuan danish... kerana telah sedikit sebanyak m'buka pandangan sya ttg mandi minyak. saya dr dulu m'cari dalil yg m'khususkn mandi-mandian ni tp masih blm tjumpa... smoga p'kongsian tuan ini akn m'bntu lebih rmai lg mreka yg sdg mcri jwpan..
    Jazakh Allah Khair

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam,

      Sama sama tuan anon. Sepanjang pengetahuan saya memang tiada sebarang dalil dari alquran dan hadis berkenaan mandi mandi adat upacara agama hindu ni.

      Mandi limau, daun, minyak, susu dan bunga adalah dari upacara keagamaan hindu. Kalau ada pun sebarang rujukan hanya ada dalam kitab perubatan melayu yg boleh katakan rekaan semata mata seperti kitab mujarrobat yg sememangnya takde dalil naqli.

      Guru saya namakan kitab ini (mujarrobat dan tajuk muluk) dan segala kitab perubatan orang melayu sebagai kitab sesat dan direka dan dimodifikasikan utk nampak sebagai islam tapi sebenarnya ajaran bathil.

      Tepuk dada tanyalah iman. wallahu aklam.

      Padam
  15. bagaimana wangian limau kasturi dari kemunculan zaman islam? wangian ada kebersihan yang sangat2 dibenci oleh makluk yang lebih suka dengan kekotoran?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam tuan anon,
      Jawapan saya.
      1. Wangian limau kasturi tidak dibenci oleh syaitan ataupun jin.
      2. Tiada sebarang dalil dan nas berkenaan penggunaan wangian limau kasturi untuk halau jin. Wangi untuk dipakai ya.
      3. Berdasarkan pengalaman dan apa yang saya nampak, jin tak terjejas langsung dengan limau kasturi.

      Wallahu aklam

      Padam
  16. SALAM. bagaimana pula dengan mandi minyak dalam ilmu persilatan ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. walaikumsalam,

      mandi minyak pun adalah satu jenis mandi yang berdasarkan ritual agama hindu. Masuk jin pendamping sesiapa yang mandi minyak. Kalau mandi minyak persilatan, confirm masuk pendamping silat melalui mandi tu walaupun hanya mandi dan tak sempat belajar satu langkah pun.

      wallahu aklam

      Padam
  17. Ada disentuh pasal kaedah limau..sudi membaca?

    http://keranakasihnabi.blogspot.com/2012/04/indahnya-perubatan-islam-2-tanyalah.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam tuan anon,

      Sudi dan sudah baca. Jawapannya tetap sama tiada dalam alquran mahupun sunnah. Mengikut pengalaman penulis blog syaitan x suka ngan limau dan lada hitam.

      Itu pengalaman dia. Pengalaman saya pun terbalik. Syaitan suka org mandi limau dan tabur lada hitam.

      Saya menyampaikan kerana Allah. Hakikatnya syaitan langsung tak takut kat barang barang makananan ni. Sebaliknya itu lah cara memereka mennyelinap masuk dalam diri manusia. Nak percaya mana satu terpulanglah pada anda. saya dah jelaskan dalil saya seperti diatas.

      Wallahuaklam

      Padam
    2. Bukan Syaitan tapi Jin...
      maaf saya xarif ttg makhluk2 halus

      Padam
    3. Untuk soalan ni atau persoalan ini saya rephrase ayat utk cik. Syaitan dari kalangan jin. Saya sebut syaitan sebenarnya merujuk kepada jin yang menggangu manusia. Syaitan itu dari kalangan jin . Sama juga iblis. Jin syaitan iblis adalah kaum yg sama diperbuat daripada api.

      Jawapan saya rephrase balik untuk cik. Jin tak takut pun pada lada hitam. Jin islam atau kafir atau syaitan itu sendiri. Tiada mana mana dalil nas dari hadis atau kisah para sahabat Rasulullah yang support kepercayaan jin takut pada lada hitam, garam kacang hijau limau kasturi limau nipis dan segala barang yang bagus digunakan dalam masakan ni.

      Wallahuaklam

      Padam
  18. Salam.
    “Sebaik-baik wangian adalah minyak kasturi” (Hadis Riwayat Muslim)..

    Mohon En.Danish bagi pencerahan hadis di atas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam,
      1. Kasturi yang disebut didalam hadis merujuk kepada wangian yang didapatkan dari rusa kasturi. sejenis enzim yang wangi yang dieksstrak dari rusa.
      2. Kasturi bukan merujuk kepada jenis limau katuri.

      Wallahuaklam

      Padam
  19. Salam, macam mana pula dengan mandi bunga untuk bakal pengantin? Adakah tidak baik jugak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam,
      Jawapan saya.
      1. Ya. Tidak baik. Mandi bunga adalah satu cara jin masuk kedalam.badan manusia dan bertapak dalam diri kita.
      2. Yg baik cuma mandi sunat pengantin baru, sama mcm mandi sunat hari raya. Itu sahaja mandi yg bernas dan berdalil.
      3. Jauhkan diri dari mandi bunga, daun sebelum.atas selepas berkahwin.

      Wallahuaklam

      Padam
  20. bagaimana dgn mandi daun bidara?

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum tuan anon,

    1, Mandi daun bidara, daun pandan or daun mengkudu, semuanya adalah bathil. Itu adalah satu cara jin masuk kedalam diri kita. Segala jenis daun sebenarnya.

    Wallahuaklam

    BalasPadam
  22. Salam..bgaimna klu mndi lmau or mndi bnga utk bljr slat..n bgaimna utk mnhlngknyer

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam,
      1. Kena pulang balik kepada siapa yang mengajarkan kita silat tu. Tuan guru biasanya.
      2. kena akad balik kpd tuan guru,

      saya pulangkan apa sahaja yang saya ambil dari tuan yang ada pada diri saya dan keluarga saya.

      3. Sesudah akad, jangan amalkan sebarang langkah silat atau buah atau bunga. tinggalkan terus silat tersebut.

      Wallahuaklam

      Padam
  23. Assalammualaikum...Tuan saya agak muskil juga pasal mandi limau ni.. setahu saya Air mutlak adalah sebaik2 air untuk di buat mandi atau bersuci tetapi jika air itu di campur limau pastinya ia akan berubah sifatnya menjadi air musta'kmal, maka apa menfaatnya mandi limau ni..jika ia di percayai mempunayi khasiat seperti menghalang,menghindar dll gangguan Jin mudah la begini..pastinya setiap hari saya akan mandi limau...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam,
      1. Benar pandangan tuan tu. Air mutlak yg campur dgn limau atau daun bidara jadi air mustakmal. Jadi nya tidak menyucikan.
      2. Elok jika ditambah gula, kita buat minuman.
      3. Disebaliknya air yg dicampur limai atau daun ni adalah cara jin masuk kedalam diri kita. Buka. Mengeluarkan jin malah menambah jin.
      4. Hindarilah kerja mandi limau dan daun. Kerja yg lagi menyusahkan dari menyenangkan.

      Wallahuaklam

      Padam
  24. Allah tidak mencipta sesuatu dengan sia-sia, melainkan dengan rahsia yang tersembunyi atau nyata, jangan tuan menghukum haram benda yang dibacakan ayat al Quran sebagai penawar, nabi pun pernah membaca doa pada air dan diberi minum pada persakit...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum tuan hairil,
      1. Tiada apa ciptaan Allah yg sia sia. Semua ada tujuan masing masing diciptakan.
      2. Berkenaan hadis bab air rukyah atau jampi ni ada dua hadis.
      3. Satu berkenaan hadis Rasullulah meludah pada tangannya dan menyapu pada tempat sahabat yg sakiy dan yg keduanua hadis berkenaan Rasullulah s.a.w membacakan surah pada air dan diminumnya sendiri. Bukan org lain yg minum.
      4. Nasihat saya, baca hadis betul betul dan jangan sewenang wenangnya mengatakan amalan itu dan ini daripada Rasulullah s.a.w. berbahaya pada iman tuan.
      5. Ada masa saya akan kongsikan bersama hadis hadis tersebut dgn periwayatnya dan sumber kitabnya.

      Wallahuaklam

      Padam
  25. Air yang dibaca ayat al Quran akan bertukar molikulnya menjadi seperti berlian....

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. Maybe benar dakwaan tuan.
      2. Sebaiknua tuan baca lah surah pada air dan tuan minumlah sendiri ya.

      Wallahuaklam

      Padam
  26. Assalamualaikum,

    Saya nak tanya, kalau mandi kn ank dgn susu bdan blh ke ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam puan sarra,
      1. Tak boleh puan. Susu sebenarnya berasal drp darah.
      2. Jauhkan drp mandikan diri puan sendiri dan anak dan ahli keluarga mandi susu.
      3. Segala jenis susu sebenarnya, termasuklah susu badan.

      Wallahuaklam

      Padam
  27. Assalamualaikum en danish, kalau kita berubat mnggunakan air garam bukit macamana pula ye?

    BalasPadam
  28. Assalamualaikum,

    Byk hadith2 nabi(hadith sahih bukhari) yg menerangkan kebaikan mandi air daun bidara. Anta boleh check sendiri.
    Pokok bidara adalah pohon yg dimuliakan oleh Allah disebut dlm surah waqiah, as saba dan an najm sebagai as sidr, pohon yg terdpt di syurga. Sidratul muntaha adalah pohon bidara besar dari langit keenam hingga ketujuh yg Nabi nampak semasa peristwa isra' mikraj. wallahualam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam tuan fadzly,
      1. Benar byk hadis berkenaan mandi daun bidara terutama untuk kematian dan mandi jenazah.
      2. Pokok bidara juga byk kali disebut didalam hadis.
      3. Akan tetapi sy belum berjumpa lagi hadis berkenaan mandi daun bidara utk kalahkan syaitan atau untuk tujuan perubatan gangguan jin.
      4. Amalab mandi daun bidara utk gangguan jin ada modifikasi guru guru agama akan tetapi mmg langsung tak ada kesan positif untuk gangguan jin malah byk yg negatif. Bergantung atas siapa yg mandikan.
      5. Terpulanglah pada pembaca utk timbang timbangkan. Ikutkan apa yg saya alami dan nampak, mmg mandi bidara utk tujuan perubatan gangguan jin adalah sia sia.
      6. Jika ada hadis berkenaan mandi bidara utk gangguan jin silalah share ye tuan.

      Wallahuaklam

      Padam
    2. Assalammualaikum tuan..Pikir la positif semua ciptaan Allah Taala..Kira Sekarang Kita Berada Kesesatan Nyata la Ustaz-2 Sekarang Semua Sesat ? hmmm

      Padam
    3. Waalaikumsalam tuan,
      1. Semua makhluk dicipta kan Allah ada tujuan dan kebaikan masing masing.
      2. Saya tidak mengatakan sesiapa pun sesat. Saya hanya mengatakan teknik mandi manda air daun utk halau syaitan ni tidak berkesan malah mendatang kesan sebalik nya.
      3. Sesat itu berat tuduhan dan berat natijah nya. Apa pun saya berlapang dada dalam menyampaikan.

      Wallahua'lam

      Padam
  29. Terima kasih atas posting ni. Sy sendiri alami ni. Masa saya 1st time pegi jmpe perawat islam ni. Xde pon mnta mandi2 ni. Elok je. Tapi biasa la sifat jin ni dia akn datang balik even lepas kita berubat. Sebab atas faktor jarak sy terpaksa cari tmpat berubat lain. Yg ni lepas dia baca rukyah. Dia suruh bawak air.. bawak limau limau..bawak daun bidara. Nak mandikan. Saya terus xsedap hati. Kadang2 betul firasat hati kita ni. Saya paling takut kalau syirik. Nauzubillah. Xde la saya ni warak.. tapi masih islam. Masih takut kalau syirik. Xbau syurga sy. Sy xcakap ape yg pengamal tu buat syirik. Cuma saya takut. Kalau benda tu sahih ada sunnah nabi baru la ikut. Dgn izin tuhan sy jmpe page ni. Alhamdulillah. Walaupun sakit sy xhilang tapi sy lega.. berubat sndiri je lah. Baca quran baca buku byk2 pasal pendinding diri lagi bagus.
    Sekali lagi thank you for sharing.

    BalasPadam
  30. daun bidara nabi pun pernah guna untuk mengubati sihir

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalammualaikum muarif Arif,
      1. Saya belum jumpa lagi hadis yg sahih yg jelas menunjukkan Rasulullah s.a.w ada menggunakan daun bidara utk ubati sihir.
      2. Yg ada cuma tafsiran ibnu Katsir berkenaan ayat surah al-Baqarah ayat 102. Tafsiran adalah berbeza beza dan bukanlah hadis sahih yg sebenar nya
      3. Apa pun silalah tuan muarif share bersama saya hadis berkenaan bersama kitab perawinya sekiranya tuan ada jumpa ya.

      Wallahua'lam

      Padam
    2. Assalammualaikum muarif Arif,
      1. Saya belum jumpa lagi hadis yg sahih yg jelas menunjukkan Rasulullah s.a.w ada menggunakan daun bidara utk ubati sihir.
      2. Yg ada cuma tafsiran ibnu Katsir berkenaan ayat surah al-Baqarah ayat 102. Tafsiran adalah berbeza beza dan bukanlah hadis sahih yg sebenar nya
      3. Apa pun silalah tuan muarif share bersama saya hadis berkenaan bersama kitab perawinya sekiranya tuan ada jumpa ya.

      Wallahua'lam

      Padam
  31. Salam Tuan Danish. Boleh kongsikan beberapa contoh pengalaman tuan yg menyebabkan tuan percaya jin tidak takut malah lebih suka kpd mandian limau, garam, dsbnya? Terlebih dahulu, saya memohon maaf sebab comment saya panjang-ada 3 bahagian. Tp topik ini amat menarik bg saya disebabkan saya mmg amal mandi garam dan limau. Oleh itu, saya ingin faham dgn lebih mendalam.


    Part 1.
    Utk pengetahuan tuan dan pembaca2 lain, saya ingin tahu lebih mendalam sebab saya telah banyak dan masih mengamalkan mandi limau dan garam laut dgn ayat2 tertentu quran utk menghalau jin dan sihir siam buatan orang bukan islam. Jenis sihir atau gangguan dikenakan pd saya tak pasti tapi saya mengah (x dpt bernafas dgn senang), banyak mengeluh, cepat sgt penat sampaikan saya tak dpt buat apa2 tapi baring saja di katil berminggu-minggu. Bila sy ambil wudhuk or cuba nk angkat takbir utk sembahyang, ada saja byg2an patung buddha atau patung hindu dlm fikiran. Mmg sgt pelik. Sejak itu, dgn daya badan yg saya mampu, saya telah mencari pelbagai ubat melalui mendengar pengalaman2 orang, bacaan2 buku, dengar ceramah2 uztat dan sehinggakan ke Darussyifa' utk mengubat sakit saya. Skrg, saya boleh kata alhamdulillah la banyak2, saya dan keluarga dh banyak pulih. Ditegaskan disini, saya dan keluarga saya mmg tidak percaya dgn bomoh dan dukun. Na'uzubillah, takut syirik. Tetapi saya pernah baca dan dengar uztad2 yg tersohor di malsysia ini mencadangkan penggunaan limau. Garam itu pula saya dapat tahu dari kenalan kelurga dipercayai bhw jin akan sakit dgn garam. Ibarat kita luka, haa cuba letak garam atau air limau atas luka tu. Confirm, melompat menjerit. Sama jugalah kalau digunakan atas jin atau benda2 halus yg berdamping/ melekat di badan kita. Cuma....mereka akan terasa kesakitan/ kepedihan itu berganda2 lagi. Mereka takde kulit dan sgt-sgtlah sensitif. Bukanlah sy nk tegaskan bagi semua org limau itu elok, dan sudah jelas pendirian tuan yg menolak penggunaan perkara2 di atas, tp saya nak cuba ketengahkan walaupun takde nas dan dalil, tak semestinya perkara itu menyesatkan. Bagaimana ia tlh mendatangkan lebih mudarat, itulah saya masih ingin tahu dari tuan. Banyak yg saya tidak tahu dan masih belajar.

    Hakikatnya, Islam adalah agama yg bermula dari tanah arab yg suatu ketika dahulu hanya penuh tanah pasir, unta, kuda, keldai, kambing dan pokok kurma. Kasturi yg disebut2kan bukan asal sini pun. Nak harap dalil atau nas mengenai limau nipis atau bunga melur ke atau daun sirih jgn harap nak jumpa la ye. Walaubagaimanapun, Allah menjadikan satu sumber kesihatan, keajaiban dan kesembuhan pelbagai penyakit dgn punca air di lembah Mekah yg sgt sgt ajaib serta mujarab dikenali iaitu air zam2. Tidak ada tempat lain di muka bumi ada air semula jadi sehebat air zam2. Kalau nk strictly ikutkan cara 'islam', nabi2 lain dan masa zaman Rasulullah SAW serta sunnah2nya bagi perubatan gangguan jin dan/atau sihir cukuplah sekadar: doa, sembahyang, amal ayat2 Quran yg tertentu, air ludah, air minum, air wudhuk, air zam2 dan kurma 'ajwa; yg digunakan dgn cara2 tertentu utk mengubat. Tetapi kita bukan org arab. Sebelum Islam dtg ke sini dan sblm org kita banyak ke sana spt skrg utk umrah/ haji atau bermastautin di sana, mmg org melayu kita banyak selitkan adat2 turun temurun dari agama hindu sebab kita dahulu agama hindu- sejarah form 1. Bukti jelas yg masih hidup skrg, itu haa org indon bali- itulah melayu hindu. Masih sembah patung2. Sedar tak sedar mmg bukanlah cara org di sana dan kurang tepat mengikut sunnah nabi.

    BalasPadam
  32. Part 2.
    Selain itu, jin pula dari dulu pun dh wujud dan menganggu anak2 cucu cicit adam termasuklah org melayu di sini. Jadi, org melayu mana la nk cari air zam2 nya atau kurma nya utk nk mengubat? Kita guna la apa yg dah ada di sini iaitu minyak kelapa, limau nipis, daun sireh dsb selain air kosong lalu dibacakan ayat2 quran sebagai ganti jampi serapah. Adakah ia khurafat? Fikir-fikirkanlah. Org arab sana pun ada minyak sendiri- minyak habbatus sauda'. Ikut hadis riwayat sahih, biji habbatus sauda' boleh merawat semua penyakit kecuali mati. Kenapa ini tidak war2 utk mengubat sihir atau gangguan jin atau penyakit2 lain? Saya pernah amalkan makan bijian dan minyaknya semasa proses mengubat. Badan saya rasa panas dan hati seolah2 mengelegak. So saya berhenti mkn. Bawakannya panas bagi saya. Mungkin tujuannya tidak sesuai utk pengubatan batin. Wallahu'alam. Seperti yg disebutkan di atas oleh seseorg, limau, garam, air dsb itu semua ciptaan Allah SWT. Cara penggunaannya, niat kita, iktikad kita dengan ciptaanNya SANGATLAH penting yang lurus dan benar kerana Allah SWT. Kita apabila berubat, kita mohon pertolonganNya dan rahmatNya. Melalui menggunakan bahan semulajadi yg telah ada dan sesuai disekeliling kita. Bukan kita fikir limau atau lada atau minyak atau air kosong itu itu bagi kita kesembuhan semata mata. Ini mmg sudah sah2 syirik-sedar atau tidak. Betul tak? Ok laa, jgn dikatakan mandi limau atau mandi minyak laa, ambil cth seseorg itu dia sakit pergi jumpa doktor dan dpt ubat, dia sembuh. So bila org di sekeliling dia nampak dia sihat tanya dia, awak buat apa dah dapat sembuh? Org tu jawab, saya pergi jumpa doktor dan mkn ubat, saya sihat. Dia tidak langsung igt Allah yg bagi dia sihat. Infact, ada sesetengah itu lagi kata ohh, doktor tu bagus, ubat itu bagus. Bukan Allah yg bagus. Adakah itu syirik yg tidak disedari? Dengan sebab inilah juga, saya ada kenal beberapa org islam, sakit tenat, terkena sihir yg teruk lagi dari saya, menceritakan pengalaman mereka yg mereka sudah pergi banyak tempat utk berubat, malahan dah bertahun tahun berubat tapi masih tak sembuh dan keadaan menjadi lebih teruk. Bila ditanya, ada yg naik turun jumpa dukun la, ada yg ke Darussyifa' jugalah, ada yg drive berejam 4-6 jam utk nak jumpa uztat terhebat, ada yg siap panggil uztat yg femes di tv dtg ke rumah utk berubat. Tapi adakah mereka terubat? Nope. Kenapa? Saya berani kata mereka harapkan kesembuhan dari uztat2 itu dan bukanlah sebulat-bulat yakin dgn kuasa mutlak Allah SWT. Itu adalah pendapat dan fakta pemerhatian saya. Mungkin tidak serupa bg yg lain tapi fikir-fikirkanlah.

    BalasPadam
  33. Part 3.
    Dgn itu, saya ingin kongsikan, bila kita terkena atau mengalami gangguan jin, haruslah faham punca dan asal jin itu. Asalnya jin itu api. Air lawannya api sebab boleh sejukkan lalu matikan api. Jin juga ada dtg dari asap. Logik la kan kita baling limau ke lada ke bunga ke mmg la asap itu takkan lari atau hapus pun. Infact mereka akan lekat pd benda itu terutama sekali bunga, di mana boleh jadi tempat tinggal mereka di kelopak2 itu dan bau2an wangi yg tajam n halus mmg favourite mereka. Ada jin pula yg masuk ke dlm badan kita melalui pernafasan, darah dan urat kita. Ada yg dgn hanya melihat pun dgn mata hati yg hasad dengki pun kita dh boleh terkena. Dan ada pula sesetengah dari jin tuh pun boleh pandai lagi baca ayat quran dan berbahasa arab lebih fasih lagi dari melayu kita di sini. Haaa, yg jin camtu camana pulak nk ubat???? Bagi sesiapa yg tahu dan pernah mengalami serta mendalami ilmu pengubatan gangguan jin, ini adalah fakta dan bukan pendapat.

    Kesimpulannya, bg yg mencari ubat utk merawat gangguan jin, cukupla dgn mula amalan ayat2 al quran dahulu. Ayat2 yg saya amalkan mmg ayat rukyah serta zikir wirid dari buku manzil, buku majmuk syarif serta al fatihah, ayat kursi, 3 qul dan yassin. Kalau didalami dan pelajari bersungguh2 ayat tersebut bukan sahaja boleh mengubat malahan membawa banyak sungguh fadhilat serts kesan positif yg berpanjangan kpd si pengamalnya. Bagi saya, mandian limau dan garam itu bukanlah wajib dan tidaklah pula menjadikan saya terkeluar dari agama Islam dan tidak memudaratkan saya. InsyaAllah. Dgn itu harap kita semua muslimin muslimat sentiasa dalam rahmatNya dan dilindungi olehNya drpd gangguan segala syaitan, jin, org2 zalim serta penindasan org kafir di dunia dan akhirat. Amiin ya rabbal 'alamin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum tuan tanpa nama,
      1. Panjang sekali komen tuan. Saya jawab secara ringkas lah ya. saya dan pembaca semua ambil yg Haq semata-mata daripada tuan dulu kini dan selamanya.
      2. Teknik mandi garam, limau dan daun sebenarnya tak berkesan langsung. Bukan mengubati malah lebih memudaratkan.
      3. Sesiapa yg mandi manda benda benda makanan ni akan faham masalah yg timbul drpd mandi manda barang makanan rempah ratus ni. Solat ke laut, khusyuknya jauh sekali.
      4. Teknik bacaan Rukyah tuan tu sebenarnya tak pun berfungsi menghalau jin. Bukan setakat itu sahaja teknik yg Haq. Banyak lagi teknik sebenarnya.
      5. Bykkan doa dan mintalah Allah tunjukkan kebenaran apa yg saya cakapkan. Sebaiknya tuan silalah hentikan dulu bacaan ayat manzil dan segala ayat semua tu.
      6. Bacalah niat utk mendapat kan KEREDHAAN Allah dan bukan ada sampingan tujuan ibadah tu kerana Allah.

      Wallahua'lam

      Padam
  34. ????! Jadi tuan nak kata ayat2 yg biasa kita baca seperti al fatihah, ayat kursi, 3 qul, yassin itu berhentikan? Setahu saya manzil tu adalah ikut sunnah nabi. Mmg ada hadith-silalah cari ye bg yg ingin tahu. Yg tuan baca kaf...haa...ya....ain...sad...betul tak itu sambungan nya? Itu yg saya tahu adalah yg mengikut org sufi dan bukan ahli sunnah wal jamaah di sini. Bukan mazhab syafie ye. Bukan melayu. Bukan malaysia ye. Tapi tetap Islam dan masih islam. Ye la, arab wahabbi kat saudi, mana la nk pi mandi limau kannnn? Saya faham ini ada beza pendapat dan bukanlah yg Haq. Sesiapa nak haq, silalah baca ayat "Allahu yahdi lil Haq". Saya setuju niat mesti mendapatkan KEREDHAAN Nya. Bab solat, khusyuk dan keredhaan itu biarlah Tuhan jadi tuhan dan hamba-hamba jadi hamba-hamba. Sekian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum tuan,
      1. Saya hanya minta tuan berhenti amalan merukyah sahaja. Saya tak minta tuan hentikan bacaan ayat lazim selepas solat yg dibuat hanya kerana Allah.
      2. Sila rujuk hadis ini.

      Telah menceritakan kepada kami Imran bin Maisarah telah menceritakan kepada kami Ibnu Al Fudlail telah menceritakan kepada kami Hushain dari ‘Amir dari Imran bin Hushain radliallahu ‘anhuma dia berkata; “Tidak ada ruqyah (jampi-jampi dari Qur’an dan Sunnah) kecuali dari penyakit ‘Ain atau demam, lalu hal itu kusampaikan kepada Sa’id bin Jubair, dia berkata; telah menceritakan kepada kami Ibnu Abbas Rasulullah s.a.w.bersabda:
      “Di beritahukan kepadaku (oleh Jibril); “Ini adalah ummatmu, dan di antara mereka terdapat 70.000 yang masuk surga tanpa hisab.”
      Setelah itu beliau masuk ke rumah dan belum sempat memberi penjelasan kepada mereka (para sahabat), maka orang-orang menjadi ribut, mereka berkata; “Kita adalah orang-orang yang telah beriman kepada Allah dan mengikuti jejak Rasul-Nya, mungkinkah kelompok tersebut adalah kita ataukah anak-anak kita yang dilahirkan dalam keadaan Islam sementara kita dilahirkan di zaman Jahiliyah?.”
      Maka hal itu sampai kepada Nabi s.a.w., lantas beliau keluar dan bersabda: “Mereka adalah orang-orang yang tidak pernah minta untuk di Ruqyah, tidak pernah bertathayur (menganggap sial pada binatang) dan tidak pula melakukan terapi dengan kay (terapi dengan menempelkan besi panas pada daerah yang sakit), sedangkan kepada Rabb mereka bertawakkal.” Lalu Ukasah bin Mihshan berkata; “Apakah aku termasuk di antara mereka ya Rasulullah?” beliau menjawab; “Ya.”
      Selanjutnya sahabat yang lain berdiri dan berkata; “Apakah aku termasuk dari mereka?” beliau bersabda: “Ukasah telah mendahuluimu.”
      (H.R. Bukhari No. 5270)

      Wallahua'lam

      Padam