Total Pageviews

Sunday, April 10, 2011

Mandi limau, Mandi minyak, mandi bunga dan mandi daun. Upacara mandi hindu yang sekarang di islamik kan...

Apakah mandi limau sebahagian dari cara islam??berkenaan mandi limau. Mana dalil dan sanad yang membolehkan kita mandi limau untuk menghalau jin? setahu saya takde mana-mana sanad dan dalil membolehkan mandi limau menghalau jin. Kenapa mandi limau dan mandi daun? kenapa tak gunakan sahaja ayat quran? dari mana datangnya upacara dan teknik mandi limau? silalah cari dalam internet...semua akan menunjukkan kepada istiadad dan upacara agama hindu. Amalan mandi limau, mandi daun, mandi bunga dan mandi limau jika dikaji betul2 datang dari upacara keagamaan hindu. Semua sedia maklum nenek moyang kita dahulu adalah hindu..selepas masuk islam..upacara dari agama hindu ini diwarisi dalam bentuk tradisi. mandi limau untuk buang sial? semua itu adalah upacara dari agama hindu yang diislamkan dengan penggunaan ayat-ayat Al-quran tetapi tetap mengikut amalan asal dari agama hindu. Bukan setakat mandi limau, mandi minyak, mandi bunga dan mandi daun-daun adalah upacara mandi yang berasal dari agama hindu.

”Barangsiapa yang meniru suatu kaum maka dia termasuk dari mereka.” (HR. Abu Daud yang dishahihkan oleh Ibnu Hibban)

Amalan mandi minyak, bunga, susu dan daun adalah amalan dari upacara keagamaan hindu. Agama hindu itu sendiri adalah cara hidup.

untuk pengetahuan anda, semua amalan-amalan dari agama hindu kuat unsur makluk halusnya. dari mandi minyak, mandi daun, mandi limau, mandi bunga dan mandi jampi. Takde pulak saya dengar dan terjumpa mana-mana hadis yang menyarankankan mandi2 nie, kecuali mandi sunat hari raya, mandi wajib, mandi sunat pengantin baru sahaja. Yang lain cuma modifikasi kita sahaja.


kalau anda betul2 mendalami bab yang halus dan batin, anda akan nampak impak mandi limau dan mandi minyak ini kepada empunya badannya. saya dulu mandi minyak dan mandi limau time2 belajar silat. Apakah resultnya? hati cepat panas, telinga cepat panas, takde sabar, sikit2 nak gaduh, susah nak sembahyang.Kalau sembahyang pun tak kusyuk mana pun. why? sebabbya..jin menggunakan air limau dan minyak sebagai satu cara masuk kedalam diri anda. why?? dah itu jalan dan caranya. semacam kita guna pintu untuk masuk..tombol kene pulas, pintu ditarik dan barulah kita dapat masuk kedalam bilik. kenapa tak guna tingkap aje untuk masuk? ..wallahukalam..


bercakap pasal ds..saya pernah beberapa kali berubat dengan mereka. setahu saya ..mula2 dibacakan ayat2 al-quran...kalau tak lepas jugak...dipegang kepala di pesakit dan dibacakan lagi rukyah-rukyah yang lagi canggih , kalau tak jalan jugak. lastly dibacakan rukyah..kaf...aliff..seperti itu dihujung botol...disuruh pesakit balik minum dan mandi air jampi tu. result??...takde apa2.

bab mandi limau tu saya tak pernah alami sendiri dengan DS, maybe itu adalah modification yang dibuat oleh pengamal2 DS..bukan amalan asal DS.

Kalau kita fikirkan:-
Bomoh/ dukun/ Tok pawang = Jampi + Mandi limau
Perubatan islam = Rukyah+ Mandi limau.

Bomoh/dukun/pawang = Jampi + Mandi daun
Perubatan islam = Rukyah + Mandi daun.

Mandi limau, mandi daun dan mandi jampi (rukyah) sebenarnya tak ada sebarang dalil mahupun nas pun setahu saya. Yang saya pasti mandi limau, mandi daun, mandi jampi, mandi minyak, mandi bunga dan mandi susu semuanya dari amalan hindu. Amalan ini diwarisi oleh tok pawang, dukun dan bomoh. Sekarang ini amalan ini diwarisi dan di islamik kan pulak oleh perubatan islam.

bab meminta terus dgn Allah tu betul. Mintalah Allah sembuhkan dan minta Allah tunjukkan cara/teknik terbaik untuk menyelesaikan masalah dan gangguan Allah. Nabi Musa pun kene gigit dan mamah daun/rumput sebagai asbab.. Rukyah tu sebenarnya berdoa.

ramai dok pakai mazhab minta dengan Allah sembuhkan...doa dengan ayat al-quran. Nescaya sembuh. Ayat Al-quran tu adalah sejenis doa, jenis doa yang paling baik. Doa tu doa jugak, usaha lain perlu diteruskan juga. Kalau dengan membaca rukyah terus sihat...alhamdulillah..kalau tak..kene usaha lagi. Allah tak suruh kita berputus asa macam tu da harap kan Allah semata-mata. Perlu ada usaha dan tawakal bukan???


walahukalam...

34 comments:

  1. As salam En wan.. yup.. dkt DS dulu saya pernah disuruh mandi bunga yg dibacakan rukyah utk percepatkan jodoh.. lepas kawin plk bila dpt anak, anak saya pun disuruh mandi daun/mandi air jampi ayat2 quran.. hm.. hasilnya... saya dpt rasa mcm ada "benda" menjaga saya dan anak sepanjang masa.. tp bila dah dipulangkan alhamdulillah..

    ReplyDelete
  2. walaikumsalam puan MMF,

    satu tugas yang agak mencabar nak menyedarkan masyarakat tentang kebathilan amalan mandi limau/ air jampi ayat-ayat al-quran nie yang dipelopori oleh perubatan islam yang ternama dan bukan calang-calang orangnya.

    sendiri dah terkena barulah nak faham. Ramai orang buang saka pun pakai mandi air jampi jugak. Ramai orang tak akan percaya apa yang saya cerita kat sini kecuali orang tu Allah uji dengan gangguan dan masalah jin.

    Agak sedih jugak ramai yang terpedaya dengan amalan mandi2 limau/daun/jampi. Amat jarang yang sihat or sembuh dari gangguan guna cara yang memasukkan jin baru kedalam badan macam nie.

    Terima kasih puan kerana memberikan komen dan testimoni kebathilan mandi-mandi jampi/daun/limau yang dipelopori oleh perubatan islam sekarang ini.

    Wasalam

    ReplyDelete
  3. bukankan setiap benda yang tuhan jadi kan tu ade kelebihan....limau ker, rumput ker, tongkat ali ker kan masing2 ade zat yang tersendiri...amalan mandi limau nie dapat menyegarkan tubuh badan kite...setiap perbuatan yg kita buat bergantung pada niat...kalo kita rasa liamu tu yg ade kuasa tapi bukan allah maka dosa besar la kita....

    ReplyDelete
  4. Salam tuan anonm

    Semua ciptaan Allah ada kelebihan masing-masing. Kalau nak dikirakan kalau nak basuh pinggan, elok pakai limau sebab boleh hilangkan minyak. Bab mandi limau nie salah satu sebab saya menentang amalan nie ..mudah. Amalan dari agama hindu.

    semua amalan agama hindu memang kuat unsur makhluk halus nie, mostly bab mandi-mandi nie. Kenapa orang hindu mandi limau, mandi susu, mandi minyak, mandi daun? Saranan dan penyuruh kerja mandi2 nie adalah jin itu sendiri. Sebabnya itu adalah cara mereka masuk kedalam badan manusia.

    Saya hanya bercerita berdasarkan pengalaman dan pengetahuan saya. Kalau rasa salah, saya minta maaf. Saya hanya bercerita dengan niat kerana Allah.

    Zaman sekarang banyak sangat jenis sabun dijual. mandi pakai ajelah sabun. Dapat bunuh bakteria, melindungi kulit dan sebagainya. Biar ajelah orang zaman dulu2 mandi pakai limau...sebab dulu sabun takde... Kita zaman sekarang...mandi aje pakai sabun.

    wallahu aklam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tidak setuju dengan penentangan ini...mandi limau dalam amalan ilmu putih ataupn perubatan islam ada tujuan tertentu.umum tahu ini amaln yg menjadi ayat masyarakat melayu.umum tahu limau yg digunakan wangi selain sebagai pembersih badan.dan umum tahu jin atau syaitan tidak suka pada kebersihan.jd salahkah limau digunakan sebagai pembersih yg mana secara otomatik akan menghalau jin.pada saya niat penggunaan limau itu penting.lgpun adat seperti ini tidak bercanggah dlm hukum Islam seperti penggunaan tindik telinga bg wanita.

      Delete
    2. salam tuan anon,

      terpulanglah pada tuan nak terima ataupun tolak apa yg saya tulis. Anda boleh membersih, sabun pun banyak tak ada sebarang masalah pun kalau tak guna limau.

      Suka nak saya terangkan secara mudah bab limau tetapi limau adalah sesuatu yg digemari oleh jin. Jika tidak, orang hindu tidak akan ada upacara mandi limau yang kemudiannya diwarisi oleh orang melayu islam dan diislamkan pulak.

      Yang bathil tak boleh bercampur dengan yang haq walaupun sedikit. So, cara nya bathil (mandi limau) walaupun niat dan lafaznya adalah haq.

      saya dulu pun mandi limau. Sesiapa yg mandi limau mmg ada masalah suara hati yg kuat. Suara hati ini akan mempertikai kan dan mengoyahkan pendirian anda. Suara hati ini bukanlah suara hati anda, tetapi jin yg masuk bersama dengan mandian air limau. Kebiasannya suara ini akan merpetikaikan adakah Allah itu ada, mengelirukan rakaat semasa solat dan membisiikan saranan kejahatan didalam hati anda.

      Saya tidak mengatakan ianya bercanggah dengan islam secara terangnya, tetapi jauhi lah adat upacara keagamaan orang bukan islam. Mandi limau, mandi minyak mandi daun mandi susu dan mandi bunga. Semua dari upacara keagamaan hindu.

      Jika ada syaitan yang dah dibunuh dengan mandi limau, sila lah tunjukkan pada saya. Larikah syaitan apabila mandi limau?

      pendapat dan fakta ada lah 2 benda yang berbeza. Sekarang anda berpandangan mandi limau itu adalah tidak salah. Adakah itu fakta?

      Wallahu aklam.

      Delete
  5. assalamualaikum...

    saya nak tanya lah..abang selalu pakai baju apa?

    t-shirt,kemeja, seluar jeans, slack, codroy dll 2 sume sape yg pakai dlu ea? stahu saya org melayu dlu pakaian mereka baju layang, seluar tiga suku, jubah melayu, dan tanjak/tengkolok dengan capal/kaki ayam...kalau sunnah pulak pakai jubah arab dengan serban...hmmm

    abang pergi berjalan naik apa?

    kereta, motosikal, basikal, keretapi, kapal terbang, kapal laut 2 sume sape buat dlu ea?

    abang tengok tv x? sape buat dlu tv ea?

    abang makan kfc, mcd x? 2 sape yg buat dlu ea?

    abang makan nasi ayam x? 2 sape punya ea?

    internet ni sape buat dlu ea? blog sape guna dlu ye? dvd, telefon, sape ye buat dlu?

    kaji dulu asal limau, dan kenapa diguna untuk mandian...
    seperti juga kenapa sami Buddha pakai baju kuning dan di mana letaknya yang membezakan mereka itu berpegang pada batil...dan di mana pulak baru dikatakan haq...

    Hamba sekadar menegur...
    Limau kasturi dibuat minuman,
    Pelega tekak dikala serak;
    Hamba berdiri di kosong taman,
    Menjauh tetak menjauh tekak...

    wallahhu'alam...Wassalam...

    ReplyDelete
  6. walaikumsalam tuan namer ismail,

    saya hanya menyampai kerana Allah. Terpulanglah kepada tuan nak terima ataupun tolak.

    saya menolak mandi limau disebabkan mandi limau itu adalah satu ritual keagamaan hindu warisan turun temurun orang melayu. Saya dulu pernah mandi limau dan proses nak mengeluarkan jin yang masuk melalui air limau memakan masa.

    saya faham kenapa tuan nak memperjuangkan mandi limau. Tak perlulah saya nak cerita kat sini, tetapi yang penting amalan mandi limau tu adik ada pernah buat.

    memang tak masuk akal dan jarang kita dengar bab jin masuk kedalam badan manusia menggunakan mandi-mandi seperti ini. tetapi itu adalah hakikat yang sama alami dan pernah rasai. Bukan setakat saya, semua rakan seguru saya pun sama.

    yang adik cerita pasal mcd, kenderaan, internet, nasi ayam , tv dan sebagainya tu takde kena mengena dengan ritual agama hindu or buddha. Apa sahaja ritual hindu memang kuat unsur makhluk halusnya. Sebabnya mudah, syaitan yang mereka sembah memang suruh mereka buat ritual tu untuk memudahkan mereka masuk kedalam penganut agama mereka.

    Saya harap penjelasan saya nie cukup untuk pemahaman tuan. Jika tuan tak bersetuju , tak menjadi masalah bagi saya. Saya hanya bercerita kerana Allah.

    Wallahu aklam...

    ReplyDelete
  7. Sambil sambil kita menentang jin dan syaitan, sambil tu kita kena ingat, bila Allah akan berkuasa?

    Asyik asyik kita ja yang bunuh, lawan jin.... saja peringatan

    ReplyDelete
  8. salam tuan anon,

    Allah mmg maha berkuasa awal dan akhir. Sy tak faham bab "bila Allah akan berkuasa". Dia berkuasa awal dan akhir dan tidak bertempoh dan bermasa. Dia yang awal dan Dia yang akhir.

    sebenarnya jika tuan terjebak dalam dunia sy nie perperangan tak pernah berhenti pun. Dalam kita menjalankan ibadat (tujuan asal kita dicipta) jin dan syaitan mmg menggangu ibadat kita dan hubungan kita dengan Allah. Keliru, tak kushyuk, lalai dan sebagainya adalah permainan syaitan.

    kalau tahu carnaya..InysaAllah anda akan dapat ibadat yang lebih khusyuk dan lebih mendekatkan diri anda kepada Allah.

    bagi saya teknik belasah dan bunuh syaitan adalah kemudian. Yang penting kita nak membetulkan hubungan kita dengan Allah.

    wallahu aklam..

    ReplyDelete
  9. Assalamu'alaikum wbt...

    Mungkin ada benarnya pandangan saudara Danish ttg mandi limau ni. Sy pernah dptkan rawatan dari seorang 'perawat' yg pernah menyuruh sy mandi bunga bg merawat masalah gngguan. Rawatan susulan pula, sy disuruh mandi selama tempoh tertentu (klau x silap sy dalam sebulan) dgn limau nipis dan telur. Telur kuning harus di telan mentah sebelum mandi dan yang putih pula disapu keseluruh tubuh. 'Perawat' itu juga menyuruh sy mencari pisang emas utk dimakan selama tempoh tertentu. Sy merasa tidak sedap hati tetapi telah meneruskan juga mandian tersebut smpi hbs. Kemudian, sy dpt tau, pusat rawatan tersebut berada dlm senarai 'blacklist' kerana berasal dari ajaran hindu. Rupa2nya 'perawat' tersebut menyuruh sy melakukan kesemua perkara tersebut kerana memenuhi permintaan makhluk2 halus yg menganggu sy. Dan limau adalah salah satu bahan yang diminta. Setelah membaca posting ini, baru sy tersedar bahawa kebanyakan individu yg mendakwa mereka perawat islam yg pd hakikatnya mereka adalah bomoh iaitu berdampingan dgn makhluk halus, menggunakan bahan seperti limau dalam rawatan mereka.

    Sekadar berkongsi pendapat dari pengalaman lampau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam tuan aonon,

      Alhamdulillah tuan dapat dan faham mesej yang saya nak sampaikan. Saya sebenarnya agak berhemah dalam menyatakn pendapat saya tetapi yang penting tuan dapat mesej yang saya nak sampaikan. Saya sendiri dah banyak kali diserang oleh pengamal perubatan islam yang tersohor disebabkan pendedahan ataupun posting saya ini.

      Saya ingin menasihatkan tuan agar berjumpa ustaz mail dan mengeluarkan kesemua jin dampingan ilmu perubatan islam yang tuan pernah dirawat.

      saya sendiri pun pernah mengalaminya. Tapi perubatan islam yang saya pergi tu banyak menggunakan air jampi (rukyah) dan disuruh minum dan juga mandi.

      sebenarnya telur adalah satu lagi bahan masakan yang menjadi favorite makluk halus. Hantu raya dan sebilangan besar jin memamng makan telur. Kalau menyapu telur kebadan, sah nak bagi jin makanlah tu.

      Telur, limau, garam, belerang, dauh sirih,lada hitam, lada putih dan juga bawang putih adalah elemen-elemen alat perubatan tok bomoh/pawang/dukun yang sememangnya mempunyai unsur makhluk halus. Takde satu pun bahan-bahan diatas dibenci or ditakuti oleh jin malah sebaliknya bahan-bahan ini adalah bahan kesukaan mereka dan boleh menjadi rumah mereka.

      wallahu aklam

      Delete
  10. Salam. Bagaimana pulak dengan amalan berendam dgn air sirih? Tujuan utk merapatkan anggota sulit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikum salam. Sama juga. Cara untuk makhluk halus masuk dalam badan dan batin seseorang.berendam air daun apa apa jenis daun adalah salah satu cara jin masuk kedalam badan termasuklah daun sireh.

      wallahu aklam

      Delete
  11. patutah org tamil hindu suka bunuh org, ada jin lam badan rupanya....agaknya jin nilah yg hasut bunuh, tetak dan bakar org

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan anon,

      Memang benar sekali kenyataan tuan. Bukan agaknya dah sememangnya pun. Bukak mata dan perhatikanlah sendiri. Kebenaran ada dihadapan anda.

      Didalam alquran jelas menyatakan bahawa berhala yang mereka sembah adalah makluk yg lemah dan mereka menyembah syaitan.
      wallahuaklam

      Delete
  12. sy setuju ngan tuan danish..dr dulu lg sy tpikir knpa bangsa tamil hindu ni tlalu kejam..silap sikit tetak, kdg2 bapak sndiri pun dia snggup tetak tanpa belas kesian....yg plknya tamil muslim tidak pulak mcm tu...sifatnya ada kaitan ngan amalannya kot....smbah patung, dewa, busut, pokok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang mereka sembah yang lain dari Allah itu, hanyalah berhala-berhala (makhluk-makhluk yang lemah), dan mereka (dengan yang demikian) tidak menyembah melainkan Syaitan yang derhaka;
      (An-Nisaa' 4:117)

      Ini adalah rujukannya didalam alquran. Penyembah syaitan yg sebenarnya bukan setakat geng blackmetal.

      wallahu aklam

      Delete
  13. Salam..
    Tentang bab ni saya sangat bersetuju dengan Encik Danish.
    Semogga lebih ramai sedar tentang ni.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum wbt... trima kasih tuan danish... kerana telah sedikit sebanyak m'buka pandangan sya ttg mandi minyak. saya dr dulu m'cari dalil yg m'khususkn mandi-mandian ni tp masih blm tjumpa... smoga p'kongsian tuan ini akn m'bntu lebih rmai lg mreka yg sdg mcri jwpan..
    Jazakh Allah Khair

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam,

      Sama sama tuan anon. Sepanjang pengetahuan saya memang tiada sebarang dalil dari alquran dan hadis berkenaan mandi mandi adat upacara agama hindu ni.

      Mandi limau, daun, minyak, susu dan bunga adalah dari upacara keagamaan hindu. Kalau ada pun sebarang rujukan hanya ada dalam kitab perubatan melayu yg boleh katakan rekaan semata mata seperti kitab mujarrobat yg sememangnya takde dalil naqli.

      Guru saya namakan kitab ini (mujarrobat dan tajuk muluk) dan segala kitab perubatan orang melayu sebagai kitab sesat dan direka dan dimodifikasikan utk nampak sebagai islam tapi sebenarnya ajaran bathil.

      Tepuk dada tanyalah iman. wallahu aklam.

      Delete
  15. bagaimana wangian limau kasturi dari kemunculan zaman islam? wangian ada kebersihan yang sangat2 dibenci oleh makluk yang lebih suka dengan kekotoran?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan anon,
      Jawapan saya.
      1. Wangian limau kasturi tidak dibenci oleh syaitan ataupun jin.
      2. Tiada sebarang dalil dan nas berkenaan penggunaan wangian limau kasturi untuk halau jin. Wangi untuk dipakai ya.
      3. Berdasarkan pengalaman dan apa yang saya nampak, jin tak terjejas langsung dengan limau kasturi.

      Wallahu aklam

      Delete
  16. SALAM. bagaimana pula dengan mandi minyak dalam ilmu persilatan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam,

      mandi minyak pun adalah satu jenis mandi yang berdasarkan ritual agama hindu. Masuk jin pendamping sesiapa yang mandi minyak. Kalau mandi minyak persilatan, confirm masuk pendamping silat melalui mandi tu walaupun hanya mandi dan tak sempat belajar satu langkah pun.

      wallahu aklam

      Delete
  17. Ada disentuh pasal kaedah limau..sudi membaca?

    http://keranakasihnabi.blogspot.com/2012/04/indahnya-perubatan-islam-2-tanyalah.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan anon,

      Sudi dan sudah baca. Jawapannya tetap sama tiada dalam alquran mahupun sunnah. Mengikut pengalaman penulis blog syaitan x suka ngan limau dan lada hitam.

      Itu pengalaman dia. Pengalaman saya pun terbalik. Syaitan suka org mandi limau dan tabur lada hitam.

      Saya menyampaikan kerana Allah. Hakikatnya syaitan langsung tak takut kat barang barang makananan ni. Sebaliknya itu lah cara memereka mennyelinap masuk dalam diri manusia. Nak percaya mana satu terpulanglah pada anda. saya dah jelaskan dalil saya seperti diatas.

      Wallahuaklam

      Delete
    2. Bukan Syaitan tapi Jin...
      maaf saya xarif ttg makhluk2 halus

      Delete
    3. Untuk soalan ni atau persoalan ini saya rephrase ayat utk cik. Syaitan dari kalangan jin. Saya sebut syaitan sebenarnya merujuk kepada jin yang menggangu manusia. Syaitan itu dari kalangan jin . Sama juga iblis. Jin syaitan iblis adalah kaum yg sama diperbuat daripada api.

      Jawapan saya rephrase balik untuk cik. Jin tak takut pun pada lada hitam. Jin islam atau kafir atau syaitan itu sendiri. Tiada mana mana dalil nas dari hadis atau kisah para sahabat Rasulullah yang support kepercayaan jin takut pada lada hitam, garam kacang hijau limau kasturi limau nipis dan segala barang yang bagus digunakan dalam masakan ni.

      Wallahuaklam

      Delete
  18. Salam.
    “Sebaik-baik wangian adalah minyak kasturi” (Hadis Riwayat Muslim)..

    Mohon En.Danish bagi pencerahan hadis di atas.

    ReplyDelete
  19. Salam, macam mana pula dengan mandi bunga untuk bakal pengantin? Adakah tidak baik jugak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Jawapan saya.
      1. Ya. Tidak baik. Mandi bunga adalah satu cara jin masuk kedalam.badan manusia dan bertapak dalam diri kita.
      2. Yg baik cuma mandi sunat pengantin baru, sama mcm mandi sunat hari raya. Itu sahaja mandi yg bernas dan berdalil.
      3. Jauhkan diri dari mandi bunga, daun sebelum.atas selepas berkahwin.

      Wallahuaklam

      Delete
  20. bagaimana dgn mandi daun bidara?

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum tuan anon,

    1, Mandi daun bidara, daun pandan or daun mengkudu, semuanya adalah bathil. Itu adalah satu cara jin masuk kedalam diri kita. Segala jenis daun sebenarnya.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete