Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 16 Ogos 2011

Syaitan di ikat bulan puasa tetapi masih ada gangguan makhluk halus??


Assamualaikum

Pada bulan puasa nie adalah satu bulan dimana syaitan-syaitan diikat padaa jamratul2 dan hanya dilepaskan selepas akhirnya ramadhan. Kenapa tetap ada gangguan dibulan puasa.

ada dua sebab yang saya tahu iaitu seperti dibawah.

1) syaitan yang diikat, bukan jin. Termasuklah bunian.
2) Syaitan yang bebas dan tak berpunya sahaja diikat, tetapi syaitan yang berpunya (ada owner) tidak.




Syaitan sebenarnya terdiri dari 2 jenis, iaitu dari jenis jin dan juga dari jenis manusia. Ini ada diceritakan didalam hadis satu hadis. Jin islam beribadat puasa sama dengan kita therefore, jin kebanyakkan tidak termasuk dalam kategori syaitan. Syaitan itu adalah dari jenis jin tetapi bukanlah jenis yang yang biasa.

yang keduanya, syaitan yang bertuan tidak diikat. ada diceritakan didalam kitab kisah bagaimana iblis menyelinap didalam tubuh ular dan memasuki syurga dalam usahanya untuk mengoda Nabi Adam A.s dan Hawa a.s untuk memakan buah khuldi. Dalam kes ini iblis berjaya menyelinap masuk ke syurga menggunakan tubuh ular.

dalam hal yang sama, sesetengah syaitan mempunyai tuan manusia dan mereka ini tinggal didalam diri manusia. Yang jenis ini terlepas dari tangkapan malaikat dan diikat dijamratul.

Ini adalah pandangan saya dan guru saya. Memang tetap ada syaitan kepunyaan saya (yang masih belum dipulangkan) tetap mengganggu hidup saya. That why ramai yang tak berubah jadi baik walaupun tiada syaitan yang diluar.

kes-kes histeria pun sebenarnya tak stop or kurang pun time Ramadhan. Mostly sebab jin yang menggangu bertuan dan berpunya.

Semoga Allah memberkati semua dan selamat berpuasa kepada peminat blog saya ini.

wallahu aklam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan